Sabtu, 23 Maret 2013

HIDUP INI TIDAK AKAN PERNAH LEPAS DARI MASALAH

Hidup ini tidak akan pernah lepas dari masalah,,baik masalah kecil,,atawpun yang besar,,yang remaja ,,maupun yang sudah berkeluarga..Terkadang kita sudah berusaha menghindari masalah,,namun adakalanya orang lain yang mendatangkan masalah.

Masalah itu sebenarnya adalah ujian Allah kepada kita untuk mengukur sejauh mana tahap keimanan dan ketakwaan kita terhadap-Nya. Sebab sebagai manusia kita sering terlupa serta lalai dengan tanggungjawab kita sebagai hamba Allah apabila hidup kita diberi kelimpahan kesenangan dan kemewahan.

Lebih-lebih lagi ketika usia remaja, hidup penuh dengan keseronokan dan selalu ingin mencoba sesuatu yang baru walaupun perkara itu sudah jelas haram di sisi agama dan menyalahi undang-undang dunia,,,, dengan adanya ujian seperti ini, ia akan kembali mengingati apaka...h selama ini hidup kita sudah sesuai dengan aturan ALLAH ???

Setiap masalah, kesulitan , kesakitan dan apa pun yang menyiksa jiwa adalah merupakan ujian dari Allah untuk menguji sejauh mana iman kita. Iman perlu kepada ujian. Ini jelas sebagaimana maksud firman Allah :

"Adakah manusia itu menyangka bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta." ( al-Ankabut: 2 - 3)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar